ارزشیابی کیفی توصیفی چیست ؟
ارزشیابی کیفی توصیفی، شیوهای از ارزشیابی تحصیلی – تربیتی است، که اطلاعات لازم، معتبر و مستند، برای شناخت دقیق و
همهجانبهی فراگیران، در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از روشها و
ابزارهای مناسب سنجش، همانند: آزمونها(بهویژه آزمونهای عملکردی)
پوشهکار، مشاهدات در حول فرایند یاددهی – یادگیری، فراهم مینماید؛ تا
براساس آن، بازخوردهای کیفی مورد نیاز، برای کمک به یادگیری بهتر، در فضای
روانی- عاطفی مطلوبتر، ارائه گردد. به عبارتی روشنتر و گویاتر،معلم با
شیوه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، تلاش خواهد کرد،ابتدا بیان نماید که
دانشآموز چه جایگاهی و چه تواناییهایی را دارد؛ چه میزان رشد کرده؛
ضعفها و قوتهای او کدامها هستند؛ سپس با توجه به اطلاعات جمعآوری شده،
به دانشآموز کمک خواهد کرد تا به آن جایگاهی که باید برسد، برسد. آن
تواناییهایی را که دارد، شکوفا نماید؛ و زمینهی حرکت به سمت و سوی « شدنی
» که حق او و در خور اوست، فراهم گرداند. بنابراین بهطور اجمال میتوان
گفت :« ارزشیابی کیفی- توصیفی، نوعی ارزشیابی است که:
الف) زمینهی مشارکت فعال دانشآموز و والدین را در فرایند ارزشیابی فراهم مینماید.ب) در جمعآوری اطلاعات، از ابزارهای متنوع و جدید برای افزایش اعتبار اطلاعات استفاده مینماید.
ج) معلم و شورای مدرسه با جمعبندی، تحلیل و تفسیر دقیق اطلاعات و با توجه به ابعاد مختلف یادگیری، عاطفی و مهارتی درخصوص ارتقا دانشآموز به پایهی بالاتر تصمیمگیری مینمایند.
د) از نتایج سنجش و ارزشیابی در رفع موانع یادگیری دانشآموز، در طول فرایند یاددهی- یادگیری استفاده میشود.
هـ) با تسهیل شـرایط ارتقا و مداخلههای مناسـب، در زمان مقتضی از افت تحصیلی تا حد قابلتوجهی جلوگیری مینماید.
و) متناسب با نیاز دانشآموزان، از بازخوردهای کیفی با عبارتهای واضح و روشن که منجر به تشویق و ترغیب دانشآموز برای تلاش بیشتر شود استفاده میکند.
ز) در جهت تقویت فعالیتهای گروهی، تلاش مینماید.
منبع : https://www.sanop.org/blog/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81%DB%8C-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر